Recension: Lust, Ulli; Heute ist der letzte Tag vom rest deines Lebens; 2009

Heute ist der letzte Tag vom rest deines LebendsJag köpte två serieböcker i Wien, den ena recenserade jag här och de andra var Heute ist der letzte Tag vom rest deines Lebens av Ulli Lust. Titeln betyder Idag är den sista dagen på resten av ditt liv och är en tämligen tjock serieroman på 450 sidor. Den handlar om Ulli Lusts egen ungdom.

Det är sommaren 1984 och Ulli är 17 år och punkare. Hon har flyttat ifrån sina föräldrar på landet in till Wien. Hon har inget jobb och inga pengar, men hon och hennes bästa vän Edi bestämmer sig för att ta sig till Italien. De lyckas genom att gå över gränsen i skogen. Runt om i Italien lär de känna olika personer som de hakar på och de sover på stränder, under parkbänkar och i övergivna stugor. Överallt finns det män som är villiga att hjälpa dem, men de kommer alltid med krav på sex i slutändan.

Det är när Ulli och Edi kommer ifrån varandra som boken blir riktigt allvarlig. På en strand ensam med två italienska män, blir Ulli våldtagen. Hon dras till dem ändå, men när den som hon kallar sin pojkvän börjar kontrollera henne, får hon nog och drar. De börjar bli höst och livet blir allt svårare när pengarna är slut och Ulli inte har någon hon kan lita på. Men hon vill ändå inte åka hem. När hon återser Edi är det inte bara glädje. Edi är både insyltad i maffian och heroinmissbrukare.

När jag började läsa Heute ist der letzte Tag vom rest deines Lebens tyckte jag den var lite seg eftersom en sådan här ungdomsskildring är så otroligt långt ifrån min egen. Jag har aldrig känt att jag måste bort och hellre levt på gatan än hemma hos mina föräldrar. Men sedan blev det mer som ett feministiskt uppvaknande och då fick jag mer sympati för huvudpersonen. Det är en enorm känslomässig förvandling som Ulli går igenom på resan. Mot slutet tar hon också sitt liv i sina egna händer.

Boken är också ett tidsdokument. Utan mobiltelefoner och internet var det dels lättare att sticka utan att någon visste vart. Det var också lätt att komma ifrån varandra och inte hitta tillbaka. Det var också en tid då en våldtäkt inte nödvändigtvis var en våldtäkt och där det ofta förväntades gentjänster form av sex när man hjälpt en kvinna. Berättelsen visar också vad som händer när emanciperade kvinnor kommer till en kultur där kvinnor inte förväntas ta ton eller bestämma över sina egna liv. I Europa har det gått framåt, men detta är fortfarande verkligheten för många kvinnor i världen idag.

Boken finns på engelska för den som inte kan tyska och som blev intresserad, eller på norska.

UPPDATERAT

Boken finns på svenska också, titta på ditt bibliotek! I Stockholm finns flera ex.

Läs mer (på tyska): Adlibris, Bokus