Hallå där: Eva Wilsson, grafisk designer

Eva WilssonEva Wilsson är inte bara en god vän till mig, hon är även en mycket duktig formgivare. Denna veckas tema på Kulturkollo är bokomslag och allt annat som är ytligt när det gäller böcker. Jag har inte deltagit i veckans utmaning, men tänkte nu komma med ett inlägg om Eva Wilssons bokomslag. Hon har designat flera nya böcker och många minnesvärda omslag. Hennes alster kan du se på hennes hemsida.

Eva är grafisk designer och lärare i typografi på Forsbergs skola.

Har du något favoritomslag som du gjort?

BlodsbundenJag är fortfarande väldigt nöjd med mitt omslag till Augustin Erbas roman Blodsbunden som kom hösten 2015 på Albert Bonniers Förlag. Nu när jag funderar på det igen gillar jag det av två skäl – dels är det vackert att se på (vem älskar inte botaniska planscher och stort uppdragen typografi!), dels bygger det på en idé som är starkt knuten till bokens innehåll. Boken handlar om en pojkes uppväxt i förorten, hans klassresa, familjens historia, död, lust, relationer och samtida familjestrukturer. När jag zoomade ut lite från berättelsen tyckte jag att arv och fortplantning var bokens huvudsakliga teman. Och var visas fortplantning mest ogenerat om inte hos blommorna? Så jag har valt en pedagogisk plansch från Bilder ur Nordens flora. Typografin placerade jag stort och över själva blomman eftersom det inte är den som är huvudpersonen i boken, det är ståndarna och pistillerna.

Vilket var roligast att jobba med?

Ola LarsmoSvårt att säga, men nyligen har jag gjort flera serier med e-bokomslag och det är en helt annan utmaning. Där kan det handla om att göra en helt ny serie omslag när en författares hela produktion ska ges ut i nytt format, som de 75 omslag jag just gjort åt Lars Gustafsson, en av mina favoritförfattare som tyvärr precis gick bort. Då måste jag hitta en gemensam tråd i formen som kan skapar en enhetlig serie, men ändå profilerade de individuella böckerna. Ola Larsmo och Lars Ahlin är andra exempel på typografiska e-bokomslag sin jag nyligen har gjort.

Du har ju också gjort ett eget typsnitt, hur viktig är texten och typsnittet jämfört med bildsättningen?

Lars AhlinOfta har mina böcker ingen bild så då står typografin både för ordens innehåll och hela det visuella uttrycket. Det tycker jag brukar bli de starkaste omslagen, och jag är fascinerad över hur våra 29 bokstäver kan förändras i uttryck i det oändliga.

Har du någon förebild när det kommer till formgivning?

Jag är väldigt inspirerad av Nederländsk formgivning, del eftersom jag har arbetat i Amsterdam, men framför allt för att jag tycker att det är den starkaste designkulturen i världen (vilket är ju anledningen till att jag ville arbeta där). Tre stora favoriter är Irma Boom, Karel Martens och Jan van Toorn. De har inbördes väldigt olika uttryck och sätt att använda grafisk design på ett berättande sätt, bildgoogla gärna! Irma Booms föreläsningar finns även på Youtube och hon har en pondus och kaxighet som inte liknar någonting annat. Underhållande och skräckinjagande!

Hackers

Jag har recenserat Hackers av Aase Berg, med omslag av Eva Wilsson. Det provocerande (?) omslaget har blivit censurerat på flera sociala medier.

1 ping

1. […] ska jag gå och köpa specialdesignade frimärken dagen till ära. De är designade av min vän Eva Wilsson, vars namn ni kan se på insida av många böcker efter ordet ”omslag”. Om hur hon […]