Grattis Tua Forsström, ny ledamot i Svenska Akademien!

Tua Forsström

Då har Svenska Akademien bestämt att den finlandssvenska poeten Tua Forsström ska ersätta Katarina Frostenson på stol nummer 18. Det är första gången en finlandssvensk tar plats i Svenska Akademien sedan 1809 och man måste väl ändå säga att det var på tiden. Tua Forsström är född 1947 i Borgå vid Finska vikens kust. Hon bor numer i Helsingfors.

Jag var på bibblan förra veckan för att låna poeter att läsa till min lyrikutmaning, men Tua Forsström var utlånad så jag fick inte med mig henne hem. Nu ska jag ställa mig på kö till någon av hennes böcker. Det lilla jag läst av henne har jag tyckt mycket om och jag har velat läsa mer av henne länge.

Jag läste Björn Wiman i DN och han skriver såhär angående valet av en finlandssvensk författare:

För det tredje är invalet utmärkt för att det finlandssvenska språkområdet äntligen får en representant i Svenska Akademien. Att Johan Ludvig Runebergs, Edith Södergrans, Tove Janssons och Kjell Westös språksfär har varit osynlig i den institution som ska avspegla det yppersta i den svenska litteraturen har varit groteskt. Med invalet av Forsström breddar sig Akademien från en alltför trång kultursyn – den som i förlängningen ledde fram till den stora kraschen våren 2018. Nu finns en jurist, en författare från det finlandssvenska språkområdet och en poet med exilbakgrund. En öppnare akademi – och en sannare bild av den svenska offentligheten.

Tua Forsström gavs ut på Schildts och Söderströms i Finland, men hennes senaste på Förlaget. I Sverige ges hon ut på Albert Bonniers förlag. Hon debuterade med En dikt om kärlek och annat 1972. Hennes senaste bok heter Anteckningar och kom i oktober 2018. Den handlar mycket om sorg då Forsström mist sitt barnbarn i leukemi. 1998 fick hon Nordiska rådets litteraturpris för Efter att ha tillbringat en natt bland hästar och Parkerna nominerades till Augustpriset 1992.

1. Ett väldigt viktigt tillskott. Hon är fantastisk. Nu får vi hoppas att saker och ting balanseras upp i akademien.

• Hanna19 februari, 2019 kl. 09:54
      • Svara

Det får vi verkligen hoppas!