Gerda Wegener och Lili Elbe på Millesgården

Gerda Wegener och The Danish girl

Jag åkte idag till Millesgården för att se Gerda Wegener-utställningen. Hennes fd make Einar Wegener, senare Lili Elbe, var också konstnär och det är hon som är The Danish girl i filmen. Jag förstår varför de valt att ha med filmtitel i utställningsnamnet, men tycker ändå att det är lite förminskande.

Gerda Wegener har gjort många kvinnoporträtt och de var kontroversiella för att hon målade eleganta damer med mycket smink, Den danska traditionen hade dittills varit ganska annorlunda. Flera manliga konstnärer gjorde uppror mot hennes konst, då de ansåg att deras realistiska sätt att porträttera bönder var det rätta sättet. Detta kom att kallas ”bondemålarstriden”.

Lili Elbe av Gerda Wegener

Gerda Wegener av Einar Wegener

Gerda Wegeners porträtt var ofta med mycket smink och fina kläder. Hon använde sin man som modell. Han hade då ett alter ego, Lili, som senare skulle bli hans identitet. Här ovan ser ni Lili målad av Gerda Wegener och Gerda Wegener målad av Einar Wegener (Lili ville inte förknippas med måleriet, hon tyckte att det var Einars verk.) Gerda målade ofta Lili och i hennes konst kan man se att könsöverskridande är ett återkommande tema. Det var en guide på museet som jag tjuvlyssnade lite på. Hon berättade att Einar sällan målade porträtt, utan mer landskap. När han målade Gerda här ovan, målade han betydligt mer smink än vad hon brukade göra.

Gerda Wegener på Millesgården

Här är en vy från utställningen. Den stora tavlan är bara en kopia, då de inte kunde få loss den från en privat konstsamlare. Eftersom verket är så betydelsefullt så hade utställ ingen inte varit komplett utan den. Det är Einar som målar av tre kvinnor. Det unika i Gerdas konst är att kvinnorna är målade med en kvinnlig blick. På den här tiden var det nästintill bara män som målade kvinnor.

Erotiska teckningar av Greta Wegener

Gerda och Einar flyttade till Paris på 20-talet och Gerda tecknade då i flera franska tidskrifter. Ovan ser ni ett antal erotiska teckningar. En stor sak vid den här tiden var att Franska staten köpte tre verk av henne som idag finns på Center de Pompidou. Den enda danska konstnär de hade köpt förut var P S Krøyer.

Erotiska teckningar av Greta Wegener

Några närbilder av mina favoriter. Man förstår att hon var kontroversiell!

Badflicka av Gerda Wegener

Denna badande flicka var min favoritbild på utställningen. I mycket svår konkurrens. Det är så mycket liv och härlighet i den här bilden att jag bara njöt av att titta på den.

Rum med 20-talsinteriör på Millesgården

Utställningen hade också ett rum med 20-talsinteriör för att få en känsla av den tid och miljö Gerda och Lili levde i. Underbart att se kläder från den tiden i original.

Målning av Einar Wegener på Millesgården

Utställningen rymde även ett par tavlor av Einar Wegner med för honom typiska landskapsmotiv. De flesta, som den här, från deras sommarparadis, den franska byn Beaugency.

Jag köpte utställningskatalogen från danska moderna museet Arken. jag återkommer med mer berättelser om Gerda Wegeners liv och konst när jag läst den.

1. Spännande! Jag skulle verkligen vilja gå och se utställningen, men tvivlar på att jag kommer att ha möjlighet att ta mig iväg.

1. Bor man inte i Stockholm så förstår jag att det är svårt. Det ligger ju dessutom på Lidingö. Men den var verkligen bra!