Feministisk bokcirkel: Modet att köra

Gunnarsons

Idag var det dags för feministisk bokcirkel igen och vi hade läst Modet att köra av Manal al-Sharif. Vi träffades återigen på Gunnarsons konditori på Söder och idag var vi fem personer som var där. Vi var två som läst ut boken.

Spökskriven bok

Det första vi började prata om var boken som helhet och om det märktes att den var spökskriven. Det var inte så många som tänkt på att den var spökskriven, men vi tyckte nog alla att den var ganska ojämn. Den gick inte riktigt på djupet på någonting och framförallt handlade den inte om det den utgav sig för att göra. Det var mer en uppväxtskildring än en bok om kampen för att få köra i Saudiarabien. Det var vi nog alla eniga om att vi var besvikna över.

Förtryckande kulturer

Vi pratade också om sexuellt våld och kulturer med omskärelse. Det är förmodligen oftare kulturen, mer än religionen, som bidrar till synen på kvinnan. Att de handlar om diktaturer spelar såklart också in. När vi var här så kom vi också in på att böcker från Mellanöstern ofta är ganska så kritiska mot islam och ofta beskriver någon slags elände. Det kanske trots allt är naturligt, eftersom det i de flesta länder inte finns så mycket frihet för kvinnor. Den som bryter sig loss och lyckas bli utgiven i väst vill nog berätta om den förtryckande kultur de växt upp i.

Samtalet gled i väg

Vi kom också in på detta med barndomsskildringar, något jag inte är så förtjust i och så gled samtalet över till andra barndomsskildringar vi läst, från Mig äger ingen till Elena Ferrante.

Efter ett tag gled samtalet iväg ännu mer och från den religiösa polisen i Saudiarabien kom vi in på den svenska sedlighetsroteln som lades ner 1984 (någon vi googlade oss till på plats). Så kan de gå när man pratar om böcker – från körande kvinnor I Saudiarabien till tidelag på mindre än en timma.

Nästa bok

Vi hade uppe många böcker för diskussion, men alla föll på grund av våra kriterier som är att boken ska finnas tillgänglig på bibliotek i stor utsträckning eller som ebok. Eller så ska boken finnas i pocket. Jag var sugen på att läsa Homo Sapienne på svenska, men den är för ny och får vänta. Vi lyckades tillslut enas om En herrgårdssägen av Selma Lagerlöf.