Feministbrud på kulturjakt i Solna och Sundbyberg

Det är inte alltid jag behöver åka så långt för att hitta intressant kultur ur ett feministiskt perspektiv. Min bror och hans flickvän flyttade till Sundbyberg (på gränsen till Solna) i somras och då passade jag, mamma och Hugo på att se oss om i grannskapet.

Greta Garbo i Filmstaden

Vi gick först lite vilse, men sedan hittade vi Filmstaden. Här hyllas Greta Garbo på olika sätt. Mycket mysiga gator att ströva omkring på, så är du i Solna bör du gå hit!

Maria Wine-parken

En liten park i Solna är tillägnad lyriken Maria Wine. Hon föddes i Köpenhamn, men dog i Solna 2003. Jag missade att ta fram kameran när vi var där så jag försökte ta en genom bilrutan, vilket var dömt att misslyckas. Den bilden ser ni till vänster. Till höger ser ni en bild av Maria Wines byst, gjort av Britt-Marie Jern. Den bilden har jag snott från Wikipedia.

Agneta Gynnings skulptur Samtal

På vår väg tillbaka till min bror hittade vi en skulptur av Agneta Gynning (mamma till Carolina) som hon kallar Samtal. Jag tyckte mycket om de oformliga kvinnorna (som jag förmodar att det är).

Tysklands seger i fotbolls-EM

Sedan, någon månad senare, var jag tillbaka i Solna och såg EM-finalen i fotboll för damer på Friends Arena. Tyskland vann över Norge.