Feministbrud på kulturjakt i Vara

Trettio minuter i Vara för att köpa ost och byta blöjor. Detta var vad orten hade att erbjuda i kulturväg på så kort tid:

Vara kommunhus

Härifrån styrs vara. 27 män och 18 kvinnor sitter i fullmäktige. Enligt väl bekräftade uppgifter ska folkpartiets gruppledare sluta och snart dyka upp på en arbetsplats nära mig.

Det blå stationshuset i Vara

Vara stationshus är blått. Jätteblått. Konsten på taket är gjort av  tyska konstnären Katharina Grosse. Ej att förväxla med Niki de Saint Phalle.

Café Nordpolen i Vara

Tyvärr har jag aldrig tagit mig tid att äta på det anrika caféet Nordpolen i centrala Vara. Enligt mina föräldrar är det ohyggligt populärt, i alla fall kring lunchtid på helger.

Efter några snabba kameraklick och köp av två vykort från orten bar färden vidare till Särö och Kullavik utanför Göteborg. Mer om det en annan gång.