Feministbrud på kulturjakt i Spanien

Denna vecka har jag letat bland min pappas inscannade diabilder för att hitta något kul att skriva om. Det fick bli familjens resa till Spanien och Costa del Sol 1994. Vår tajming skulle visa sig vara perfekt. Vi reste när det var dåligt väder i Sverige och kom hem till den varmaste svenska sommaren i mannaminne. Vi lånade ett hus av en vän till familjen och bodde mitt i en skandinavisk enklav i staden Nerja. Vi var borta över pappas 50-årsdag den 18:e juni och över midsommar. Jag har med andra ord bara hört den legendariska Arne Hegerfors-repliken i efterhand; Nu firar vi midsommar i Pontiac Silverdome. Vi såg fotboll på hyr-TV med spansk kommentator, men det gick lika bra det.

Det är inte svårt att förstå att många nordeuropéer har köpte hus i södra Spanien. Även om läget inte var helt optimalt (flera kilometer till stranden) så hade huset allt man kunde begära av sydeuropeisk atmosfär med jakaranda och ett citronträd på tomten.

Det var ingen tvekan om att det var ett mysigt område. En gemensam pool fanns där också. Det som var lite lustigt var att i vårt område bodde bara skandinaver. En bit upp lågt tyskarnas område och längst bort bodde britterna. Mindre kul var att på vägen till sommarhusen låg bostadsområden där de fattiga nerjainvånarna bodde.

Nerja var en trevlig liten stad där man höll hårt på siestan, vilket var lite jobbigt för oss som ofta var i stan på eftermiddagarna. Här ser ni min fjortonåriga lillebror på torget i staden.

En dag åkte vi på utflykt till Granada. Den översta bilden har pappa tagit från bilfönstret. Han körde. Det nedersta är utsikt från Alhambra, Granadas stora sevärdhet.

Här är två detaljer från palatset Alhambra. Tyvärr verkar det inte finnas några bra bilder där man kan se hur byggnaden såg ut. Alhambra är ett borg- och palatsområde som härstammar från den tid då Spanien var muslimskt. Den är unik på så sätt att det inte finns så mycket annan västlig islamsk arkitektur från 1300-talet som är bevarad. Alhambra var det viktigaste politiska och aristokratiska centret i morernas rike. (Fakta från Wikipedia.)

Matkulturen är fantastisk i södra Spanien och det var fantastiskt att ta del av allt som grillades på stranden. Som så ofta när det handlar om grillning var det männen som stod för matlagningen.

Här äter min familj en utsökt middag på stranden. Jag gissar att vi åt paella.

Tidigare bjöd jag er på hur jag såg ut som fjortis. Här har ni Hanna sjutton år.

Vi var även på utflykt till Gibraltar, men det visar jag er en annan gång!