Feministbrud på kulturjakt i Singapore

Vintern 2010 var jag och Andreas på vår tredje långresa i Asien. Jag har redogjort för nästan alla destinationer, men Singapore har jag kvar. Tidigare har jag berättat om Malaysia, som var det stora målet på den här resan.

Till skillnad från många andra länder vi rest till möts man inte av manliga miljöer i Singapore. Här kan ni se en stor reklam i tunnelbanan, som varken är sexistisk, västromantiserad (uppenbart opererade ögon eller ben) eller manlig. Två tjejer syns på bilden, lekandes med sina mobiltelefoner. Utvecklingen har gått långt här och många verkar ha det bra ekonomiskt. Dock har ingen det särskilt bra politiskt, men det syns ju inte när man bara tittar på ytan.

I Singapore är det ett stort nöje för gemene man att shoppa. Det var fredag eftermiddag när den här bilden togs och några timmar senare visade det sig att vi var helt fel klädda för en kväll i gallerior. Folk var uppklädde som om de vore på väg till en nattklubb.

Singapore består av olika folkslag och kineser är den största. Här står jag i Chinatown på kvällen för det kinesiska nyåret. Det var extremt mycket folk och vi skippade snart festligheterna för att få lite mer plats. Det visade sig att man bara firade nyåret i just Chinatown, men eftersom vi bodde på ett fantastiskt hotell med utsikt åt två håll, varav ett mot Chinatown, så gick vi tillbaka till hotellet och såg fyrverkerier från första parkett.

Här står jag i Little India. Indier är den andra största folkgruppen i Singapore.

Devisen att de som inte tar hand om sina invånare inte heller tar hand om sina djur stämmer inte in på myndigheterna i Singapore. Här är vi på Singapore Zoo och här är djuren mycket väl omhändertagna, till skillnad från dem på det fruktansvärda zooet i Peking.

Vi tog en tur till Fort Siloso på ön Sentosa utanför Singapore. Här hade britterna sitt fäste, främst under andra världskriget. Idag är här ett museum och på bilden kan vi se representanter från den vinnande sidan som ska skriva under fredsavtalet. På andra sidan satt japanerna. Vi besökte även historiska muséet och där kunde man lyssna på fruktansvärda berättelser hur singaporianerna behandlats av japanerna under kriget. Många kvinnor våldtogs och flera tillfångatogs.

Slutligen, här tar jag en obligatorisk Singapore sling på Raffles Hotel. Och jag kastade jordnötsskalen på golvet.

1 ping

1. […] ön som ligger bara 50 minuter med båt från Singapore. Vi var där i samband med vår resa till Singapore och Malaysia 2010. Gissningsvis åker massvis med singaporianer och andra som vistas i Singapore hit […]