Feministbrud på kulturjakt i Riga

Sommaren 2009 var jag och min man på en resa till Riga. Jag har ganska detaljerat redogjort för den resan på min förra blogg. Vi var helt inriktade på att ser allt vi kunde som rekommenderades i guideboken. Ibland gör vi sådana kulturchockresor. Här är det jag kunde skrapa fram med någorlunda feministisk/kvinnokoppling.

Riga före 1991

Har du bara en dag i Riga så måste prio ett vara att se ockupationsmuseet. Denna hemska svarta kommunistiska byggnad innehåller ett fantastiskt museum. Mycket rörande om tiden under sovjetstyre. Varning för skamkänslor: Artiklar från svensk press angående balutlämningen.

På Museet över barrikaderna 1991 kan man få se detta kök, som är ett exempel på hur ett kök såg ut i Riga vid den tiden. Förhoppningsvis ser det lite annorlunda ut idag. Jämför gärna med det autentiska köket jag visade från Mogiljev i Vitryssland (från 2002).

Riga idag

Taxireklam. Prostitutionen är närvarande överallt. Det är sorgligt.

Först trodde vi att det var en slump, men efter många öl på samma ställe fattade vi att det var en strategi: Tjej- och killöl. Och för er som inte ser något kön i dessa glas kan jag meddela att det långa kurviga glaset är tjejglas och det klumpigare killglaset. Så ohyggligt fånigt.

Svensk bank och tiggande kvinna – mitt i den värsta ekonomiska krisen i Lettland. Det var nästan så att man skämdes en smula.