Feministbrud på kulturjakt i Örnsköldsvik

Jag och min familj har varit uppe i Norrland på släktträff. Vi har varit i Örnsköldsviks kommun, både vid kusten (Långroudden och Skeppsmaln), inåt landet (Bredbyn och gamla Anundsjö kommun) och inne i Ö-vik (systemet).

Solnedgång över Bottenviken

Såhär vackert är det under sommarnatten vid Bottenviken. En natt som aldrig blir helt mörk, trots det långa avståndet till Polcirkeln.

Jag och andreas på kulturjakt i Anundsjö

Jag och Andreas utforskar ”gambron”, en bro som slutade användas när den nya vägen till Bredbyn byggdes.

Gambron i Anundsjö

Gambron.

Nybygge inne i Övik

Nybygge inne i centrala Ö-vik. Det blir förmodligen finare än det ser ut nu. Med tanke på den vackra utsikten över Bottenviken så blir det nog lite Hammarby Sjösgtads-feeling.

Surströmmingsmuseum

Surströmmingsmuseum – bara i Norrland.

Anundsjöpigan

Och så till det kanske något mer kvinnorelaterade. Det här är Anundsjöpigan. Modellen vann en tävling 1969 och blev Anundsjös symbol. Förlagan är Brita Kajsa Karlsdotter, modern till den så kallade Anundsjösömmen. När hon blev änka broderade hon och hittade på egna mönster och stygn. Hon prydde sina alster med ÄRTHG – ÄRan TillHör Gud.

Anundsjösömmen

Min svärmor behärskade Anundsjösömmen. Här är en vetekudde hon sydde till mig för ett par år sedan.

Knipvägen

Och mina vänner – glöm inte att knipa! #snippgympa