Feministbrud på kulturjakt i Örnsköldsvik

Nu har jag varit i Norrland igen! Närmare bestämt i Örnsköldsvik. Den här gången fick vi se lite mer av stan eftersom min mans moster och morbror flyttat in till stan och vi valde att bo på hotell. Vi hade otroligt tur med vädret. Det var tropisk värme nästa dygnet runt och Övik visade sig från sin bästa sida.

Hamnen i Örnsköldsvik

Hamnen i Örnsköldsvik börjar att ta form. Det finns nu fler restauranger längs en strandpromenad och sådana här vackra kranar får smycka ut omgivningen. Här åt vi en middag och utsikten var fantastisk!

Ting1

Ting1 är ett hus som har blivit Öviks nya landmärke. Huset är ritat av Gert Wingårdh och blev inflyttningsklart 2013. Här har jag fotat det i vackert kvällsljus. Byggnaden har fått flera utmärkelser för fulaste byggnad. Jag tycker att det är fint.

Bakhoppning i Övik

Ett gammalt landmärke i staden är backhoppningsarenan. Den ser man får olika vinkar på stadens gator och den på minner oss om att vi är i en vinterstad i Norrland. Helgens hetta kunde göra att vi då och då glömde bort det.

Fjällräven center

MoDo har ju tyvärr åkt ut högsta serien i hockey, men här är stadens stolthet – Fjällräven center. Vi får se om MoDO nästa säsong klarar av att ta sig tillbaka till SHL.

Örnparken i Övik

En sak jag har missat vid mina tidigare besök i Övik är Örnparken. Den låg i närheten av vårt hotell och det men kan skymta mellan träden är Örnsköldsviks museum och konsthall. Jag älskar när byggnader blir en del av parkens utsmyckning!

Öviks museum och konsthall

Här är museet från vårt hotells takterrass på kvällen. Eller natten var det ju, klockan var närmare midnatt och solen hade inte gått ner än. Museet var tyvärr stängt på söndagar, den dagen vi hade möjlighet att gå dit.