Feministbrud på kulturjakt i New York del 1

Så var det söndag och dags för en ny kulturjakt. 2007 var jag i New York med min man för att fira hans 30-årsdag. Året efter var jag i New York igen, den gången ensam. Jag delar upp mina intryck av New York i två delar.

Vi tog gratisfärjan till Staten Island för att se henne, New Yorks främsta kännetecken – Frihetsgudinnan. Detta var den bästa bilden vi fick. Vi var där i december och vädret var inte det bästa.

Utsikt från Empire State Building. Manhattan. Kan det bli mer Sex and the City? Jag stod där och njöt av staden som ligger till grund för min favorit-TVserie. Jag vet att serien kan problematiseras ur ett feministiskt perspektiv, men varför alltid göra det? Det är en superbra, feministisk serie. Punkt.

Här startade något som kom att bli en tradition. In engelskspråkiga länder kollar jag alltid in feministhyllorna i bokhandlarna. Här köpte jag en bok som hette Well-behaved women seldom make history av Laurel Thatcher Ulrich. Tyvärr har jag inte kommit mig för att läsa den. Vet inte varför, så det är väl dags nu!