Feministbrud på kulturjakt i Mellansel

Jag har varit Örnsköldsvik på en weekendtur för att umgås med släkt. Den sista dagen var vi i Bredbyn för att hänga med barnen gammalmormor. Vi passade också på att ta en tur i omgivningarna. Ett stopp var Mellansel, ett naturligt ställe att stanna till.

Park i Mellansel

Den här gången gick vi lite runt i Mellansel, som inte är mycket större ä stationen, Elsas, Mellanselsbadet och Coop. Då såg vi den här fina parken. Jag lyckades inte fota infotavlan och efter vissa efterforskningar kan jag fottfarande inte hitta vad det heter eller vem som är konstnären. Jag skulle dock tro att det är Jörgen Nilsson från Själevad (eftersom han gjort andra liknande saker och är från Mellansels-trakten).

Stationshuset i Mellansel

Stationen i Mellansel har inte längre en rolig teaffär, men stationshuset är fortfarande fantastiskt vackert. Jag älskar verkligen den här byggnaden! Stationen är ritad av SJ:s arkitekt Folke Zettervall och den byggdes i början av 1890-talet. Samma arkitekt ritade sedan Jörn station i Skellefteå kommun, men ritade den spegelvänd, kanske för att få lite variation.

Elsas i Mellansel

Elsas i Mellansel. Min svärfar sa att det var ett café han mindes. Min man påpekade att det varit stängt i 30 år. En googling talade om för oss att det åter öppnat i mars 2018. Vi åt en fantastisk god kebab där! Du kan se här hur stället såg ut för tre år sedan (”hotellet”).