Feministbrud på kulturjakt i Helsingfors

Så blev vår resa äntligen av! Vi har åkt båt över Östersjön och varit i Helsingfors. När man har med fyra barn blir det oftast inte alls som man tänkt sig, men jag tycker nog att vi hann med det viktigaste. Vi promenerade till Senattorget och gick på Helsingfors stadsmuseum och sedan fikade vi på Karl Fazer café. Två riktigt bra saker och två saker som barnen tyckte var kul.

Helsingfors stadshus

På en promenad från Olympiaterminalen kommer först fram till Salutorget, i alla fall om man är på väg till Senattorget. Här ligger Helsingfors stadshus och det är en otroligt vacker byggnad på en mycket vacker plats. Utsikten de har i stadshuset måste vara magnifik.

Torgkvarteren i Helsingfors

Bakom stadshuset ligger torgkvarteren och de är riktigt mysiga. Här finns tingeltangel, men inte alls i den utsträckning som i Gamla Stan i Stockholm. Nackdelen är istället att det åker bilar och spårvagnar förbi hej vilt (inte just spårvagnar just här, men på andra ställen).

70-talshem i Finland

Helsingfors stadsmuseum är en underbar plats för barn och vårt stora mål för dagen. Barnen lekte i gamla medeltida små hus, spelade teater, lekte skola och så upptäcktes 70-talslägenheten där man kunde leka med det mesta. Jag passade på att fota denna hemska alltiallo-möbel med tidstypiska föremål.

Helsingfors domkyrka

Domkyrkan i underbart ljus! Det var lite tråkigt att vi missade julmarknaden här på Senattorget, den började första på Finlands självständighetsdag nästa fredag. Men här tog vi många foton på barnen som tyckte att det var lagom roligt.

Karl Fazer café i Helsingfors

Det var roligt att få besöka Karl Fazer caféet i Helsingfors. Det var en extrem turistfälla, men en bra sådan. Maten var god. Annars var det inte så mycket spännande att köpa där, med tanke på att du får en ask Fazer-praliner på Coop för 45 kronor.

Gloets fossil

Ibland måste man bara älska Pokemon Go! Jag gick en promenad själv med en trött treåring i vagn, när hon tröttnat på Fazer. Då dök jag på detta konstverk på Alexandergatans trottoar. Det kallas Gloets fossil och är en kopparremsa klängs trottoaren som har ingraverat de latinska namnen på de organismer som förut fanns i den massbevuxna havsviken. Kopparremsan går längs med där strandkanten på Gloviken en gång var. Över Gloviken byggdes sedan några av Helsingfors mest kända byggnader. Konstnären är Tuula Närhinen (f. 1967). Verket är försett med värmeslingor så att det även syns på vintern.

1. min 87-åriga mor har en sån möbel, inte så hemsk

• Hanna25 november, 2019 kl. 10:10
      • Svara

Jag känner många som har eller har haft en sådan möbel. Jag är glad över att de blivit omoderna 🙂