Feministbrud på kulturjakt i Cascais

Nej, nu får det vara slut med kulturjakter i svartvitt. Här kommer den första helt i färg och vårt huvudresmål i Portugal, Cascais, får vara först ut. Cascais ligger på Estorilkusten i Portugal och det är ungefär en halvtimma utanför Lissabon. Staden har ca 37 000 invånare och kommunen över 200 000. Cascais ingår också i Stor-Lissabon, vilket inte är svårt att förstå om du åker tåg mellan städerna. Det är går inte att avgöra när den ena staden slutar och den andra börjar.

I Cascais med feministklänning

Jag åkte till Cascais med min nya feministklänning som min mamma, aka världens bästa syfröken, sytt och där tyg och design kommer från Anna Hertzman.

Gränder i Cascais

Cascais var en oerhört vacker stad med fin arkitektur och många mysiga gränder. I gamla delen av staden känns det litet och mysigt och inte alls som en, med svenska mått mätt, stor stad. Vi rörde oss ganska långa sträckor och vi slogs av hur fin staden var, inte bara själva stadskärnan.

Lita Cabellut

En mulen dag hittade vi till stadens kulturella center och en konstutställning med bland annat den spanska konstnären Lita Cabellut. Här njöt vi av konst samtidigt som barnen levde rövare. Att kunna njuta trots att ena ungen kräver att få rida på hästen är, tja – en konst.

Citadellet med konstutställning

Citadellet i hamnen hade en fin konstutställning och flera gallerier. Vi åt en god lunch där.

Bokhandel i Cascais

På ovanvåningen av vår restaurang fanns en bokhandel, eller egentligen ett antikvariat. Det hette Deja Lu och de sa sig inte sälja second hand-böcker, utan böcker som förut hållit någon annan sällskap. All vinst går till den portugisiska organisationen för downs syndrom.

Konstverk i park i Cascais

I en fin lekpark för barnen hittade jag denna fina skulptur med tre killar från förr som spelar fotboll. Konstnären heter Escultor Melicio.

Paula Regos museum i Cascai

Jag var på Paula Reg-museet och fick en nu favoritkonstnär! Läs mer om det besöket här.

Torget i Cascias

Slutligen en bild från det oerhört pittoreska torget mitt i den gamla delen av Cascais.