Feministbrud på kulturjakt i Borgeby

Jag har vart på något jag aldrig varit på förut. Borgeby fältdagar i Skåne är Sveriges största mässa för lantbrukare. Självklart ska Stiftelsen Lantbruksforskning vara där och visa att den forskning vi (och många av dem) finansierar är relevant och viktig för näringen.

Den kultur jag fann i Borgeby var inte främst slottet eller ens kyrkan som jag sökte upp. Nej, för  mig som var där på jobb var det fältdagarna som var föremål för min kulturjakt. Välkommen till en mycket annorlunda kulturjakt! Annorlunda för att vara den här bloggen.

Borgeby i Skåne

Borgeby fältdagar ligger på ett fält. Vägen dit var fantastisk. Det är såhär jag tänker mig Skåne.

Borgeby Fältdagar

Lite som Bokmässan, fast utomhus (eller i tält) och med mer redskap, foder, utsäde och fordon. Istället för böcker. Här fanns enorm möjlighet att titta på ny inredning till sina hallar, nya smarta lösningar för utsäde eller ta del av forskning, som vi fanns där för att prata om.

Borgeby Fältdagar

Det var mycket traktorer och skördetröskor. Det här är den värld jag växt upp i. Inte på landet eller på en gård, men alltid nära till landsbygd, åkrar och traktorer. Vi hade utsikt mot en (visserligen oanvänd) ladugård från köksfönstret hela min uppväxt. På andra sidan vägen började landet.

Jag och Jessica på Borgeby Fältdagar

Jag och min kollega Jessica höll ställningarna i montern i två dagar. Slitigt, men oerhört givande och spännande!

1. Livet tar en till märkliga platser ibland! För min del vara det mer skog under uppväxten och det förekom att vi åkte på mässor där pappa tittade drömmande på avancerade vedkapar och vedklyvar han inte hade råd med. 🙂

1. Ja, det är ju underbart på något sätt. Jobbade på Lantmännen som tonåring och kände lite att cirkeln slöts 🙂