Feministbiblioteket tipsar tyskt på Kulturkollo

Flickan

Jag fick en frågan häromdagen  från Ulrica på Kulturkollo att ge att tyskt boktips. Det finns mycket bra litteratur från Tyskland och jag kunde välja och vraka mellan många fina böcker. Men när man måste välja en bok ville jag att det skulle vara en kvinnlig författare, utspela sig i Tyskland samt finnas tillgängligt på svenska.

Alla fantastiska böcker jag läst på tycka föll därmed bort. Likaså Herta Müller gjorde underbara bok Hjärtdjur bort eftersom den utspelar sig i Rumänien. Bort föll också underbara böcker som Hjältar som oss av Thomas Brussig och Han är tillbaka av Timur Vermes.

Flickan av Angelika Klüssendorf älskade jag när jag läste den. Tyvärr var uppföljaren April inte lika bra och därför faller Flickan ofta bort när jag ska rekommendera en bra Tyska bok. Men nu mindes jag den så valet föll på den. Min motivering var:

En otroligt gripande berättelse om en flickas uppväxt i en ickefungerande familj i ett ickefungerande land. Om misshandel, att rymma hemifrån och att leva DDR.

Flickan är utgiven på svenska på Thorén och Lindskog som är ett underbart förlag om man gillar tyskspråkig litteratur. Och vem gör inte det?