Feministbiblioteket 10 år: Från hemsida till blogg

Feministbiblioteket

Denna och förra veckan uppmärksammar jag att Feministbiblioteket funnits i 10 år. Som jag skrev häromdagen så var sajten från början en hemsida. Det bibliotek ni kan finna här med länkar till alla böcker jag har läst var själva kärnan. Klickade man på en länk, kom en mycket kort recension upp i ett popupfönster. 2009 kändes detta enormt omodernt och jag behövde en ny plattform.

Jag bloggade vid den här tiden och skrev ner politiska och vardagliga tankar. Det var en ganska spretig blogg med ett och annat bokinslag. När jag såg att WordPress erbjöd undersidor kom jag på att jag kunde flytta Feministbiblioteket dit och behålla biblioteket med kategoriseringen och länkar till recensionerna. Jag kom inte då på att jag skulle slå ihop de båda bloggarna. För jag förstod inte direkt att jag var en bokbloggare. Det kom smygande på mig.

2011 när jag väntade mitt äldsta barn insåg jag att det blev för mycket med två bloggar. Då hade jag även funnit bokbloggosfären. Jag valde att mixa bloggen och ha huvudfokus på böcker, men flika in med politiska reflektioner och personliga betraktelser. Det verkar som om ni läsare uppskattar mixen så jag kör på.

En stor vändning i mitt recenserande/bloggande var när jag upptäckte bokbloggosfären. Det finns många fina bloggar därute som jag läser mer eller mindre frekvent. Och alla människor! Dem hade jag verkligen inte velat vara utan. Bokmässan varje år har blivit ett måste, inte bara för böckerna, utan också för alla härliga bokbloggare. Några stora höjdpunkter var när jag var bloggambassadör för bokmässan 2014 och bokresan med Breakfast Book Club till London 2015. Jag hoppas att det blir fler resor för mig framöver, för det är ett bra koncept. BBC väljer resmål och fixar ett program och vi andra bokar resa och hotell själva. Då är det bara att åka när man vill och hänga med på det man anmäler sig till. Och man får träffa alla fantastiska människor!

Jag funderar inte på att sluta blogga. Jag kommer att fortsätta så läge det är roligt. Och roligt är det fortfarande!

Jag vill även påminna er om den tävling som pågår fram till på söndag då vinnaren dras. Ett fint feministiskt bokpaket ligger och väntar på en vinnare!