Feldman, Ellen; The boy who loved Anne Frank; 2005

The boy who loved Anne FrankJag är inte helt övertygad om att den här boken platsar I Feministbiblioteket, men jag vill så gärna recensera den så jag motiverar det med att den handlar till stor del om en bok som är skriven av en flicka och som är mycket viktig för vår historia. Den är dock en bok som många motståndare till feminismen skulle gilla eftersom den tar upp problemet med att en flicka fått sätta den enda bilden av historien och en man kan inte ändra på det.

Det är själva kärnan i historien om Peter van Pels, Peter van Daan i Anne Franks dagbok. Vi får i Feldmans roman en bild av hur det skulle kunnat se ut om Peter hade överlevt förintelsen. Han hade en gång sagt till Anne (enligt dagboken) att om han skulle överleva kriget så skulle han skaffa sig en ny identitet. Boken handlar dels om hur det kan gå när det förflutna hinner ikapp en och dels hur Anne Franks dagbok fått symbolisera så mycket så att innehållet i dagboken inte kunnat ifrågasättas. Vi har senare fått veta att Otto Frank censurerat dagboken och vi vet också idag att Anne förmodligen skrev den för att eftervärden skulle få ta del av den eftersom hon fingerade namn och gick in och ändrade i historien i efterhand. Men när den kom ut på 50-talet var förmodligen den allmänna uppfattningen att ett barn inte kunde ljuga.

Peter van Pels lever i USA och har en fru och tre barn. Han har anpassat sig väl till sitt nya liv men hans förflutna är honom i hasorna. Boken Anne Franks dagbok kommer ut och sätts upp som pjäs på Broadway. Hans judiska fru går och ser den och här helt hänförd. Den spännande punkten blir hur länge han ska hålla ut innan han avslöjar för någon vem han är.

Det är en mycket tänkvärd bok och det viktigaste temat är att man inte kan komma ifrån sin egen historia. Det som fascinerade mig mest, och som gör att boken ändå platsar i mitt bibliotek, är att den ifrågasätter att det bara finns en sanning. Även om Anne Franks dagbok är ett viktigt dokument från andra världskriget så måste vi kunna ifrågasätta fakta i den. Den är ju också trots allt en ung flickas upplevelser, inte en sammanställd dokumentation av flera källor.

Läs mer: Adlibris, Bokus

1. Såna där ”tänk om”- böcker gillar jag. Jag ska nog anteckna den här för framtida behov.

1. Gör det, den var bra!