Ett tyskt boktips till Kulturkollo

tysklands flaggaNu är det utlottning på gång igen på Kulturkollo. Självklart vill jag vara med och få chansen att vinna Uwe Timms Upptäckten av currywursten. Ge ett tyskt boktips? Det är passar ju utmärkt när det är tysk höst här på bloggen.

Eftersom jag gillar Thorén och Lindskogs förlag och gärna vill promota deras böcker lite extra så kommer här tre bra tips på böcker från deras utgivning:

Adams arv av Astrid Rosenfeld: Både gripande och fullständigt crazy om omöjlig kärlek under andra världskriget.

Flickan av Angelika Klüssendorf: Hemsk historia om en flickas uppväxt i DDR i en dysfunktionell familj.

Kattbergen av Sabrina Janesch: En kvinna säker sitt ursprung och hittar det i Ukraina.

Och så ett litet franskt boktips för att vara med och vinna Delphine de Vigans Ingenting kan hindra natten:

Atlantens mage av Fatou Diome: Huvudpersonen, liksom författaren har en fot i Frankrike och en i Senegal. Boken är sorglig och handlar om den känslomässiga baksidan med migration.

Hoppa till kommentarformuläret

1. Fina tips! Adams arv är en favorit hos mig!

• Hanna4 september, 2014 kl. 10:11
      • Svara

Flickan tyckte jag mycket om! Läser just nu Mira och Irma. Mycket bra hittills!

2. Bra tips! Atlantens mage har jag också sneglat på men ännu inte läst

• Hanna5 september, 2014 kl. 10:16