Det går an – ett tips till Kulturkollo.se

En ny bokblogg har startat, Kulturkollo, och det ska bli spännande att följa den. Det är ingen vanlig blogg, utan sju bokbloggare har slagit sig samman i ett bloggkollektiv för att utmana varandra och andra att läsa utanför sin bekvämlighetszon. De kommer att bjuda på texter om gamla och nya böcker.

Idag publiceras det listor för fulla muggar och till varje lista lottas en bok ut. jag fastnade för En herrgårdsägen av Selma Lagerlöf och för att vinna den ska jag ge ett boktips från min hembygd. jag skulle ju kunna ta the easy way out och säga att jag bor i Stockholm, men så vill jag gärna tipsa från Lidköping, Västgötaslätten eller Skaraborg. Tyvärr är det så att min hembygd inte kan stoltsera med så många bra författare så mitt tips går istället till en stockholmare, som skrivit om Lidköping.

Carl Johan Love Almqvists klassiker Det går an från 1839 handlar om Sara som träffar Albert på sin färd hem till Lidköping. Väl framme vägrar hon att gifta sig med honom för att inte förlora sin ekonomiska frihet. De blir sambo istället, för det går väl an? Boken är så pass feministisk och före sin tid att vi ansåg att den platsade i den feministiska litteraturkanonen.

Sara Videbäck

Sara Videbäck som staty vid Lidans strand i Lidköping. Här med en virkad sjal.

Hoppa till kommentarformuläret

1. Klockrent tips! Mycket bra bok. /Lyran

• Hanna17 augusti, 2014 kl. 04:17
      • Svara

Ja, boken är en av mina favoriter!

• Katarina17 augusti, 2014 kl. 04:05
    • Svara

Nu får jag lust att starta bokblogg för att kunna stoltsera med min egen hembygds författare. Men det har jag tyvärr inte tid med. Jag får följa era bloggar (som är mycket bra) och nöja mig med det. Och passa på att tipsa om Moa Martinsson som levde större delen av sitt liv i min hemby. Riktigt bra kvinnohistoria får man i Mor gifter sig.

• Hanna17 augusti, 2014 kl. 04:22
      • Svara

Tack! Den har jag läst! Den ingår för övrigt också i den feministiska litteraturkanonen som den här bloggen tagit fram.