Dawit Isaak-bibliotek med förbjudna böcker

Förbjudna böcker i DDR

En bokhylla med förbjudna böcker i DDR på DDR-museet i Berlin.

I Malmö öppnar nu Dawit Isaak-biblioteket. Det är ett biblioteket med 1600 titlar och här finns böcker som någonstans i världen är förbjudna. Att uppkalla biblioteket efter svensk-eritreanska Dawit Isaak, som suttit fängslad sedan 20 år utan rättegång i Eritrea, är såklart oerhört passande. Han sitter fängslad för något han har skrivit.

– I biblioteket kommer vi att ha 1 600 böcker. Hälften är kontextlitteratur som förklarar världen och hälften är förbjudna böcker eller farlig kultur. Det kan vara vad som helst, regimkritik eller religionskritik. Någon har någon gång velat att andra människor inte ska läsa dem, säger bibliotekarien Ulrika Ahlberg till SVT. Hon nämner som exempel Da Vinci-koden där Jesus har ett förhållande med en kvinna och får ett barn.

Jag blev oerhört nyfiken på den här biblioteket och jag hoppas att det får stor uppmärksamhet. Jag tänkte att jag skulle botanisera bland titlarna om jag hittar det digitalt någonstans. Bilden jag illustrerat detta inlägg med kommer från DDR-museet i Berlin där jag var 2016. Bokhyllan bakom lås föreställer de böcker som en gång var förbjudna i DDR.