Dagens namn i fruntimmersveckan: Sara

Dagens namn

Fruntimmersveckan börjar på riktigt idag med Sara och precis som Kulturkollo skriver jag idag om det namnet. Det är ett tämligen vanligt namn så dagens uppgift att gratulera tre Saror var svårt för att urvalet var så stort. Sara är ett namn som är vanligt tilltalsnamn i min generation (sena 70-talister/tidiga 80-talister). Min främsta relation till namnet (förutom alla trevliga Saror jag känner) är att jag hade en mössa som jag tyckte hette Sara. Oklart varför.

Dagens tre namnsdagsbarn

Sara Danius: Hon höll när det stormade som värst om Svenska Akademien. Jag tycker att det är det tråkigaste med hela den krisen, att hon fick gå och Horace är kvar. En skam är vad det är och jag vet inte när eller om jag kommer att komma över det.

Sarah Cooper: En amerikansk serietecknare som jag upptäckt i år och som är helt fantastisk! Hon tecknar mansplaining och möteskultur på ett oerhört roligt sätt. Alla som över huvud taget har eller har haft ett jobb, borde läsa henne!

Sara Lövestam: En favorit som både har skrivit bra deckare och som skriver underbart informativt och roligt om grammatik. Jag uppskattar även Lövestam särskilt för att hon creddar bokbloggare när möjlighet ges. Kärlek till henne för det!

Saramössan

Jag i ”Saramössan” 1982.