Dagens namn i fruntimmersveckan: Magdalena och Madeleine

Dagens namn

Idag har Magdalena och Madeleine namnsdag. Det firas här och på Kulturkollo idag (och kanske någon mer stans). Jag har inte så många personliga kopplingar till Magdalena eller Madeleine, men tänker att jag spontant kommer på fler litterära och andra kända personer som heter Magdalena. Förutom prinsessa Madeleine då. Jag uppmärksammar Fruntimmersveckan och på Kulturkollo kan du läsa om dagens namnsdagsbarn hela sommaren.

Dagens tre namnsdagsbarn

Magdalena från Magdala: Den första jag kommer att tänka på när jag hör Magdalena är Maria Magdalena. Det enda positiva med Da Vincikoden var att jag fick upp ögonen för henne. Marianne Fredrikssons skildring av henne är fantastisk!

Magdalena Jalandoni: När jag varit i Filippinerna letade jag efter kvinnliga filippinska författare och dök då på Magdalena Jalandoni. Inte mycket finns av läsa varken av och om henne, men det har fötts en nyfikenhet hos mig som jag tänker försöka stilla om jag återvänder till landet.

Magdalena Forsberg: En av våra största idrottsstjärnor som jag inser att jag inte skrivit om än. Det får bli till nästa vinter-OS! Hon har även lyckats väl som expertkommentator efter karriären.