Bokbloggsjerka v 40 – facklitteratur jag läser

Veckans fråga på Annikas litteratur- och kulturblogg:

Läser du facklitteratur ibland och vad är det i så fall som intresserar dig?

Ja! Såklart läser jag facklitteratur. Jag läser av naturliga skäl mest feministisk teori och kvinnohistoria, men det blir en del annat också. Förutom det som platsar här så gillar jag att läsa om människor i andra länder och om Baader-Meinhofligan. Jag tycker bäst om dokumentära eller historiska böcker om en särskild händelse och sämst om biografier och memoarer. Jag vill läsa om det jag är intresserad av och mindre om folks uppväxt, tror jag. Jag har också svårt att öppna böcker från förslaget Studentlitteratur, men jag har även lyckats övervinna den fobin och har tagit mig igenom Kvinnopolitiska nyckeltexter. Det är jag glad för.

Jag brukar ha flera böcker på gång samtidigt och när jag lägger mig för kvällen brukar jag läsa ett kapitel i någon seg roman (nobelpristagare eller dylikt), sedan läser jag något med lättsmält. På tunnelbanan läser jag facklitteratur.

Tja, det här får bli mitt svar den här veckan 🙂 Nu ska jag läsa vad ni andra har skrivit!

Hoppa till kommentarformuläret

1. Ja, med ett bloggnamn som ”Feministbiblioteket” skulle man ju bli förvånad om du inte läste femisnistisk litteratur 🙂

1. Då hade jag inte gjort mitt jobb, skulle man kunna säga 😀

2. Tänk, jag blir inte alls förvånad över ditt svar 🙂

3. Jag skulle vilja läsa mer böcker om kvinnohistoria och feministisk teori än vad jag gör, även om det blir en hel del av det med.