Bokbloggsjerka v 39 – vad jag lärt mig från böcker

Veckans fråga på Annikas litteratur- och kulturblogg:

Vad har du lärt dig från böcker?

Genre var valfritt, men ursprungsfrågan gällde deckare. Eftersom det jag lärt mig från deckare är att poliser aldrig antecknar förhör, alltid förhör ute på fältet, aldrig skriver rapporter och alltid är ganska ensamma om ett fall så väljer jag en annan genre. Jag väljer mina feministiska böcker.

Det är inte överdrivet att säga att böckerna här på Feministbiblioteket har lärt mig allt jag kan. Allt jag kan om feminism och kvinnohistoria vill säga. Jag började läsa feministiska böcker för att lära mig mer och för att bli bättre i den politiska debatten. Jag ville helt enkelt har svar på tal. Och när jag i min frustration inte hittade någon bra sammanställning över vilka böcker jag skulle läsa så hittade jag på att jag skulle göra en sådan själv. Nu är Feministbiblioteket inte längre bara en samling klassiska feministiska böcker, utan en bredare webbplats med historier om kvinnor från hela världen. Jag har de senaste åren riktat in mig på att  lära mig mer om kvinnor i andra länder och nu i sommar gjorde jag en gedigen research på nordisk kvinnolitteratur. Det kommer givetvis inte stanna med vårt närområde, utan fortsätta länge med böcker om kvinnor i många fler länder.

Hoppa till kommentarformuläret

1. Där finns det nog en del att läsa om och lära sig, ja.

1. Oh ja 🙂

2. Det kommer säkert att bli intressant att läsa om kvinnors liv i olika länder.

1. Ja, verkligen. Europa står näst på tur, men Afrika finns alltid där också.

3. Oj, vilket arbete du måste lagt ned.

1. Det är mitt livsprojekt!