Att rensa ut böcker är inte en enkel uppgift

Mitt arbetsrum

Mitt arbetsrum just nu, den ofiltrerade versionen. Det går framåt!

”Kommer du att läsa den här boken igen?”
”Njae, kanske inte…”
”Då kan du ge den vidare!”

Har du som bokälskare haft just den konversationen? Jag har haft den många gånger. Oftast med människor utan samma kärlek till böcker som jag själv. Självklart är det inte så enkelt. Böcker är mycket mer än bara något som ska läsas. Det är minnen, upplevelser och något för framtida generationer. De skapar ett hem och de ger trygghet och stabilitet. Att göra sig av med böcker är därför mycket svårare än att bara lägga undan dem man tror sig inte vilja läsa igen.

Jag kanske aldrig kommer att läsa den där boken om Freud på tyska. Den köptes på Freudmuseet i Wien på en resa 2008. Min man var tveksam att köpa en bok på tyska, men jag läser på det språket så jag tyckte vi skulle slå till. Jag skulle aldrig i livet göra mig av med det minnet av den fina resan, även om Freud på tyska aldrig står högst upp på min att-läsa-lista.

Jag läser sällan om skönlitteratur, men böcker jag älskat ger jag sällan vidare. Det kan till och med hända att jag köper favoritböcker som jag lånat och läst, för att de sedan stå olästa i hyllan. Det gör mig inget. Böcker jag älskar är en rikedom att omge mig med.

Jag ska rensa ut mediokra pocketböcker, recex som aldrig blivit lästa och aldrig kommer att läsas och böcker jag verkligen känner från djupet av mitt hjärta att jag klarar mig utan. Jag har levt utan mina böcker i ett halvår och jag har saknat dem. Inte alla individuellt såklart, men ett stort bibliotek. Vår andrahandshyresvärdinna hade några kokböcker, en och annan självhjälpsbok och några böcker av Maria Montazami. Det räcker inte för mig. Jag vill gå längs med hyllorna och läsa på ryggarna och kanske ta en och bläddra lite i.

Det är en lycka att se eller läsa om en gammal bok och veta att den står i hyllan. Den är en rikedom att veta att det i hyllan står otaliga olästa böcker som jag kanske en dag kommer att läsa. Känslan av att se böcker inköpta på diverse resor på olika språk är oslagbar – även om jag inte läst dem. Jag hoppas att vi kan skapa oss ett hållbart bibliotek som är både innehållsrikt och praktiskt. En miljon böcker på vinden och för många dubbla rader med random böcker i är inte lika roligt som ett bibliotek man hittar i. Balansen är viktig, men svår. Önska oss lycka till!

• Jessica E10 augusti, 2020 kl. 12:16
    • Svara