Recension: Davies, Marita; A child of four women, 2017

So many islandsI boken So many Islands, som innehåller noveller av författare från det brittiska samväldet, och då specifikt från öar, finns A child of four women av Marita Davies. Författaren har en mamma från Krirbarti i Oceanien och en pappa från Australien. I A child of four women säker hon sina rötter på Kiribati.

Novellens jag reser till Marakai, en atoll i önationen Kiribati. Ön har en lagun i mitten och omges av en smal landremsa. På Marakai bor huvudpersonens mamma och mormor och hon åker till ön för att det är därifrån hon kommer och hon vill känna att hon är mammans dotter även kulturellt. Det blir lite fel och hon förstår inte alla seder och bruk, men hon tas emot med öppna armar i gemenskapen.

Det var en fin novell om rötter och att komma från en annan kultur än den man vuxit upp i. Jag läste att Maria Davies har skrivit fler berättelser om Kiribati och livet där och det känns som något jag skulle vilja kolla upp. Det är så annorlunda från det liv vi lever här i Sverige, men samtidigt har människor samma behov och tankar och känslor som här. Davies står med fötterna i varsin kultur och det var fint att läsa hennes berättelse om den på Kiribati.