Petri, Gunnar; Kära fröken Petri; 2012

Kära fröken PetriEn av de böcker som ingick i avskedsgåvan från Liberala Kvinnor var den här om Anna Petri, en känd litteraturrecensent och kulturpersonlighet från början av förra seklet. Författaren Gunnar Petri är hennes kusinbarnbarn.

Anna Petri föddes 1883 i Linköping. När hon var nio år gammal upptäcktes det att hon hade en ovanlig sjukdom som förlamade hennes ben och armar. Torts att hon fick möjlighet att träffa Sveriges bästa läkare kunde de inte hindra att sjukdomen tog över hennes kropp. Det stannade vid att hon kunde använda ena handen hjälpligt. Hon fick ingen möjlighet att gå i skolan, men hon lärde sig först av sin far och sedan själv och hon kom att bli en framstående kulturpersonlighet i Östergötland. Hon hade många kända kontakter. Ellen Key, Verner von Heidenstam och Karin Boye var några som ingick i hennes bekantskapskrets.

Det var intressant att läsa denna lilla bok om en person jag tidigare bara hade hört namnet på. Ett litet stycke kvinnohistoria från början av 1900-talet. Och en liten historia om en kvinna som lyckades bli framgångsrik på den tiden trots att hon var tvungen att leva ett liv i rullstol.

Läs mer: Adlibris, Bokus, Atlantis, Corren

• Peter Ericsson3 februari, 2013 kl. 10:54
    • Svara

Varför talas det inte om två stora jämställdhetsproblem? Män lever i genomsnitt ett kortare liv än kvinnor. Dessutom tar dubbelt så många män livet av sig än kvinnor. Men feministerna är tysssta. Varför?

Ps. Feminism innebär att byta ut patriarkat mot matriarkat. Man tar även över det som man klagat på hos männen men gör det nu till sitt eget och vips så är det helt OK. För det är ju kvinnor bakom. Ds.

1. En regel här är att man håller sig till ämnet. Din kommentar har mig veterligen inget att göra med den bok jag recenserat. Jag låter det passera.

Du har inte rätt på en enda punkt. Det talas om män väldigt ofta, feminister är inte tysta om mäns problem och feminism innebär inte matriarkat. Jag vill kontra: Pratar DU om det? Var är din blogg, din analys och dina förslag till lösningar? Länka gärna så ska jag skriva om det!