Parker, Dorothy; Dikter; 1944

En enda rosI boken En enda ros (1978) finns ett urval av Dorothy Parkers dikter och noveller. Den här recensionen avser dikterna i boken.

Dorothy Parker skriver på rim och det gör det så mycket lättare att läsa, tycker jag. Det blir ett flyt jag kommer in i och dras med i. Dessutom ger det oftast en lite humoristisk touch. Parkers dikter handlar ofta om henne själv, om kvinnor och män och om könsrollsrelaterade fenomen. Det är svårt att inte älska hennes dikter och några av de självironiska styckena är så roliga att jag nästan skrattade högt.  Dikterna från En enda ros var inte så många men gav mig mersmak och jag hoppas att det finns fler dikter av henne översatta till svenska. Om inte, så får jag låna hem några böcker på engelska.

Jag tackar alla som tipsat mig om Dorothy Parker. Hon är en feministisk poet och hon skriver feministiska dikter. Läs om du inte redan gjort det!