Levy, Ariel; Female chauvinist pigs; 2005

Female chauvinist pigsPå plats sju över världens bästa fackböcker enligt Ms Blogs läsare kom Ariel Levys bok om kvinnor och det hon kallar Raunch culture, den översexualiserade kulturen som hon menar råder i det amerikanska samhället. Female chauvinist pigs syftar på de kvinnor som är aktiva inom sexindustrin och menar att detta är en naturlig del av den sexuella revolutionen. Ett bra exempel är Christie Hefner, Hugh Hefners dotter, som idag driver Playboy.

Levy hävdar att 70-talets sexuella revolution ledde fram till det vi idag kan se i USA, strippklubbar, topless -brudar på Hooters och en girsl gone wild-trend. Istället för att jobba mot objektifieringen så väljer många kvinnor att objektifiera sig själva än mer. Sexualiseringen kryper också långt ner i åldrarna och många unga tjejer tror att det måste tillfredsställa killarna för att vara coola, istället för att tänka mer på sin egen njutning. Många har sex utan att egentligen vilja det. Hur hamnade vi här? Kända feminister som varit tongivande i debatten för kvinnors sexualitet, som Erica Jong, menar att istället för att fokusera på den verkliga makten som ligger i de politiska församlingarna, så stannade revolutionen av och handlade bara om sex. Den verkliga orsaken baseras i den konservativa synen på sex som trots allt finns i USA på många ställen, säger Levy. En mer balanserad syn redan i skolan hade bidragit till en bättre syn på sin sexualitet i vuxen ålder.

Jag tyckte den här boken var mycket intressant och jag har tidigare läst lite nyare böcker på samma tema, men från Storbritannien (Living dolls av Natasha Wlater och The equality illousion av Kat Banyard). Jag tycker att det vore oerhört intressant om någons svensk feminist ville plocka upp temat och skriva om varför det inte ser ut så i Sverige. Är det bara avsaknaden av en kristen höger, eller finns det även andra mekanismer som spelar in? Jag tyckte också om hennes tolkning av Sex and the city som jag tidigare skrivit om. Serien har ett feministiskt motiv, men faller ändå in i att det mesta trots allt är på männens villkor.

Läs mer: Adlibris, Bokus

1 kommentar

1. Jag har den hemma, kopte den for flera ar sedan, men av nagon anledning ahr den blivit liggandes. Nu blev jag riktigt sugen och skall lasa den sa fort tillfalle ges!