Moller Okin, Susan; Mångkulturalism – kvinnor i kläm?; 1999

MångkulturalismEn debattbok om mångkulturalism och kvinnor. Moller Okin har en tes om att kvinnor kommer i kläm när man ger minoriteter grupprättigheter och olika forskare har svarat henne i boken. Vissa håller med och vissa har helt andra åsikter. Boken slutar med att Moller Okin bemöter invändningarna och hon blir som feminist mycket upprörd över att någon försvarar kvinnlig könsstympning. Det är dock den enda riktigt vidriga inlägget i boken. Det är mycket spännande och mycket trevligt att läsa en så konsekvent liberal feminist som Moller Okin.

1 ping

1. […] Mångkulturalism – kvinnor i kläm? 1999 Share this:FacebookTwitterLike this:GillaBli först att gilla denna post. […]