Gästrecension av Mia Latvala: Miyazaki, Hayao; Nausicaä of the Valley of the wind; 1982-1994

Mia LatvalaMia är stolt scout och blivande bibliotekarie. Hon pratar som Mumintrollen och identifierar sig med Morran. När hon inte läser böcker gillar hon att vandra, curla hunden eller att titta på när Finland spöar Sverige i hockey-VM.

Nausicaä of the Valley of the WindMed det här inlägget tänkte jag lyfta ett konstnärskap inom anime och manga som är intressant inte minst ur ett feministiskt perspektiv, nämligen Hayao Miyazaki. Miyazaki är antagligen mest känd som animeregissör, animatör och som en av grundarna av Studio Ghibli. Kända filmer är Spirited away, Min granne Totoro och Princess Mononoke. Den här recensionen handlar om mangan Nausicaä of the Valley of the wind som också finns som anime från Studio Ghibli (och varmt rekommenderas).

Nausicaä of the Valley of the wind är en dystopisk manga i sju delar som utspelar sig i en värld där mänskligheten orsakat en enorm ekologisk katastrof och industrisamhället gått under. Den största delen av planeten täcks av en giftig skog befolkad av muterade insekter. Vid kanten av denna finns små kungadömen i vilka invånarna skapat olika strategier för överlevnad. Vindarnas dal är ett sådant kungadöme och prinsessan Nausicaä är dess arvtagare.

Den direkta handlingen i mangan kretsar kring konflikten mellan planetens maktcentrum, imperierna Torumekia och Dorok, vilka konkurrerar om de begränsade landytorna och resurserna. Som regent i Vindarnas dal dras Nausicaä in i händelsernas centrum, en roll som förstärks när det visar sig att hon kan vara centralfiguren i en urgammal profetia om planetens framtid. Men egentligen är det frågor såsom människans förhållande till naturen, vad makt gör med en individ och vad ondska (och godhet) egentligen är som utgör huvudspåren i mangan.

Att Miyazaki har en självskriven plats i Feministbiblioteket beror på hur han ger flickor och kvinnor aktiva roller i sina verk. Exempelvis är Miyazakis prinsessor långt från klassiska Disneyfigurer som sjunger ljuva sånger i väntan på drömprinsen, istället är de individer med makt och ansvar, som får brottas med vad en sådan position innebär. Citatet om att feminism är den radikala uppfattningen att kvinnor också är människor får ett av sina konstnärliga uttryck hos Miyazaki och det gör mig lika glad varje gång jag återvänder till något av hans verk.

1 kommentar

1 ping

• Maria23 juni, 2011 kl. 12:47
    • Svara

Jag är också ett Miyazaki-fan. Kan även, ur ett feministiskt perspektiv, rekommendera:

Princess Mononoke

Spirited Away

My neighbor Totoro (ja, faktiskt!)

1. […] fick tips om henne av min finska vän Mia. Vi har träffats genom politiken, men delar ett stort intresse för feminism, litteratur och […]