O’Brien, Lucy; Madonna; 2008

MadonnaNär jag kastade ut från på Feministbibliotekets fan-sida om Madonna är en feministisk förebild, då fick jag arga reaktioner och många undrade hur jag ens kunde tänka tanken. Men faktum är att Madonna var en förebild för mig som tonåring och jag ville därför läsa en biografi om henne till mitt bibliotek.

Lucy O’Brien är musikjournalist och har följt Madonna under stor del av hennes karriär. Hon är feminist och boken är skriven med utgångspunkt att Madonna också är det. O’Brien går därför igenom den feministiska kritik Madonna fått för att uppträder på ett sexualiserat sätt som anses vara till för att tillfredsställa män. O’Brien menar att Madonna, som vuxit upp i ett katolskt hem, snarare gör en feministisk handling än agerar utifrån vad män vill se. Hon är en självständig kvinna som vet vad hon vill och genomför det.

Madonna är inte en enkel person som antingen är en bra förebild eller inte. Hon har många olika sidor (allt från boken Sex och plattan Erotica till hennes idéer och inspiration från Kabbala-filosofin) och O’Brien redogör för dessa så gott det går. Hon har baserat boken på intervjuer med olika medarbetare och vänner till Madonna, men inte pratat med henne själv. Allt som allt tyckte jag at det var en bra biografi som gick igenom Madonnas liv och verk och som fokuserade mer på hennes karriär än privatlivet. Dessutom blev jag glad av den och gick ständigt omkring och nynnade på hennes låtar, gammalt Madonna-fan som jag är.

Läs mer: Ica förlag, Lucy O’Brien