Feministbrud på kulturjakt på Kreta

2003 var jag och min kompis Mia på charter. Det var första gången charter för mig och första och hittills enda gången i Grekland. Vi åkte till Hersonissos, en riktig partyort i närheten av Heraklion, Kretas huvudstad. Att det var en partyort hade vi inte koll på när vi bokade. Jag har inte tagit med några bilder därifrån för det fanns inget av intresse. Byn var ful och hade inget kulturellt att bjuda på. Jo, gamla Hersonossos by var en sevärdhet och vi försökte promenera dit första dagen. Det var som att gå och gå och inte komma till dörren och vi funderade på om vi var vilse och vände. Långt senare pratade jag med en kompis mamma som också varit där och gjort samma promenad. De vände inte, utan tog en taxi. Det var VÄLDIGT långt. Så tänk på det om ni hade tänkt att åka dit!
Havet i HeraklionHär sitter jag vid havet i Heraklion. Vi valde att göra tre utflykter den vecka vi var på Kreta eftersom vi inte stod ut att bara vara på vår lilla partyort. Så nördiga var vi (och är förmodligen fortfarande). Vi hade en buss som gick till Heraklion praktiskt taget runt hörnet från vårt hotell, så en rundtur på ön var möjlig. Vi träffade några vi kände på planet ner som hade bokat ospecificerat och vi hade tänkt att träffas. Det gick inte för de hade inga kommunikationer där de befann sig. När vi hörde det var vi nöjda med att vi bokat det lite halvtrista ställe som Hersonissos var.

Katedralen i Heraklion

Katedralen i Heraklion. Staden var inte särskilt mysig, men det fanns trevliga ställen att äta på och vi kunde stanna ganska länge innan sista bussen gick tillbaka.

Jag i Knossos

Ett besök i Knossos var såklart ett måste. Vi hade hört innan att det inte skulle vara så mycket att se, men det hindrade oss såklart inte. Det var nog lite sant, för jag har sett betydligt mer imponerade sevärdheter. Dock skulle jag aldrig åka till Kreta utan att göra ett besökt.
Målning i KnossosDe kanske mest avbildade freskerna i Knossos. Nu här jag även varit i Pompeji måste jag säga att Knossos inte bör återfinas på listan över saker man ska se innan man dör. Det var de här freskerna och sedan såg det mest ut som på bilden ovan. Jag och Mia vara fattiga studenter på den här tiden och hade inte råd att följa med resebyrån på deras utflykt (30 euro), utan åkte själva med lokalbuss (3 euro). Men vi valde samma dag (det var inte planerat) så vi kunde hänga på guiden så länge vi kunde med. Vet att vi även lyssnade på en holländsk guide och förstod endel. Jag minns inte så mycket vad vi lärde oss, det var trots allt tio år sedan vi var där.

Äta mormors moussaka i Rethymno

Vi åkte en dag till Rethymno, en betydligt längre resa en de 20 min det tog att resa till Heraklion. Tror det tog en timma till. Det var en otroligt mysig stad, man vi gjorde inte så mycket där mer än att titta på stan och slappa på en gräsmatta. Den här restaurangen var rekommenderad i Lonley Planet och låg långt från de turisttäta områdena. Maten var kanske inte det godaste vi ätit, minns att vi valde en trerätterslunch bestående av grekisk sallad och moussaka och någon efterrätt, men den var genuin. Vårt betyg av moussakan var att om vi hade haft en grekisk mormor eller farmor hade hennes moussaka förmodligen smakat så. Detta var även första gången jag drack rosévin (ja, det är konstigt att jag var 26 år första gången). Det var kärlek vid första ögonkastet och den kärleken varar än!

För den som undrar så låg vi på stranden när vi inte var på utflykt. Och vi partade loss några av kvällarna (klädda i jeans och flippflopp, vi var ju trots allt på charter) . Kände mig tvungen att säga det så ni inte tror att jag är rakt igenom meganörd 🙂

2 kommentarer

1. Kul att läsa om er resa! Jag och min numera make var på Kreta, Hersonnissos 1998. Jag var nygravid, inget party där inte. Vi hyrde vespa och besökte ”era” ställen, dock åkte vi buss till Knossos. Vi hade en grekisk guide som pluggat arkeologi i Sverige vilket var toppen. Det förgyllde vårt besök på Knossos!

1. Det låter som en toppenresa! Vi var där off season och det var lite dött, men liksom uppbyggt på party. En bartender bad oss (som både är ganska storbystade) att strippa som en annan tjej på stället (som var där med sin mamma!). Vi gick till nästa ställe.